Klein scenery

  • Houten bruggetje 

Wat luciferhoutjes en stokjes, rust in het midden op een rotsblok. Afgewerkt met bruine beits.

  • Versnaperingenautomaat Pontresina

Dit automaattype komt op veel stations in Zwitserland voor. De wanden zijn van kerton, beplakt met bewerkte foto's van het origineel. Achter het glas is op enige afstand een doorschijnende afbeelding van de automaatinhoud geplaatst met daarachter een LEDje. Het verlichte topelement bestaat uit "glas" (uit verpakkingsmateriaal) met daarin papier waarop tekst is gedrukt. Het ronde rode logo is uit "glasmateriaal" gestantst met daartussen papier waarop een foto van het origineel is geprint. 

  • Parkeerautomaat Susch

Deze parkeerautomaat staat bij station Pontresina. Foto's van voorkant en zijkant verkleind tot 1:87 en geprint. Dit op dun karton geplakt. Een reststukje plastig H-balk met inkeping voor het schuin geplaatste bedieningspaneel geeft stevigheid.

  • Kaartjesautomaat verlicht

Foto's van voor- en zijkant verkleind tot 1:87 en in een tekenprogramma verwerkt. Geprint op dun karton. Een reststukje verlichtingsstrip staat rechtop op een voetje van meerdere lagen karton. Draden en mini-ledje aan het stukje strip bevestigd.

  • Informatiestandaard verlicht

Het afdak bestaat uit twee dragers  van koperdraad die elektrisch gescheiden zijn. 6 minileds zijn aan de uiteinden gesoldeerd en met elkaar doorverbonden.Daaroverheen liggen plaatjes van doorschijnend plastic. Koersborden en reclames van eigen foto's die verkleind zijn tot 1:87. 

  • Dorpsbron (Ardez) met "stromend" water

De dorpsbron is te vinden in Ardez / Unterengadin. Het stromende water is van een Viessmann model: een waterkraan met bakje er onder. 

  • Overweg met aandrijving en geluid

De overwegbomen zijn plastic strips waar stukjes rood isolatietape over zijn geplakt. De "motor" is een tonnetje. Aan het koperdraad is een lusje gevouwen waar de trekdraad (dun vislijn) aan vast zit. Het tonnetje zit met een gat op een verticaal koperen buisje geplakt, waar ook de trekdraad doorheen loopt. Wordt aan de draad getrokken dan gaat de boom omhoog. Aan de onderzijde maken de trekdraden een rechte hoek via oogjes en komen samen bij de wisselmotor. Daar lopen de draden om metalen hulsjes en dan naast elkaar naar de wisselmotor. Op het printplaatje zijn 2 relais en een impulsuitsteller/vertrager aanwezig.

Komt er een trein aan dan gebeurt het volgende:

  • Koploper geeft opdracht voor bomen neer.
  • De schakeldecoder krijgt een signaal en geeft een impuls aan de schakeling van de overweg
    • Relais voor de knipperlichten krijgt impuls en gaat in stand "aan": knipperlichten knipperen 
    • Geluidsmodule krijgt eveneens deze impuls: belgeluid klinkt
    • Impulsuitsteller krijgt ook deze  impuls en de wachttijd voor het doorgeven van de impuls gaat in
  • De impulsuitsteller geeft na de ingestelde wachttijd de impuls door aan het relais voor de wisselmotor
    •  het relais poolt de stroom om en de wisselmotor loopt naar de stand dat de bomen neer zijn 
    • tevens krijgen de knipperlichten ook stroom via een extra contact op de wisselmotor. Dat heeft op dat moment uiteraard geen effect, omdat het relais voor de knipperlichten ook al stroom geeft.

Het belgeluid stopt na enige tijd, zoals ook in het echt: het opgenomen geluid is niet langer.

Als de trein voorbij is gebeurt er het volgende:

  • Koploper geeft opdracht voor bomen omhoog.
  • De schakeldecoder krijgt een signaal en geeft een impuls aan de schakeling van de overweg
    • Relais voor de knipperlichten krijgt impuls en gaat in stand "uit", maar de knipperlichten blijven knipperen door het extra contact op de wisselmotor.
    • Relais voor de wisselmotor krijgt ook deze impuls, poolt om en de wisselmotor loopt naar de stand dat de bomen omhoog zijn
  • Op het moment dat de wisselmotor in de "omhoog"stand is aangekomen en de bomen dus helemaal omhoog staan, schakelt het contact op de wisselmotor de knipperlichten uit.   

 

  • Stationsbron Susch

 

  • Mobiele kraan met verlichting en motor

De kraan is van Busch. Deze is gedemonteerd waarna op de plek waar lampen waren uitgeduid er twee minileds zijn gemonteerd. De draden komen uit de achterkant van het kraandeel en gaan met wat extra ruimte door een gaatje in het houten basisplankje. Het kraandeel heeft aan de onderkant in het midden een asje gekregen dat eerst door de voet met wielen loopt en dan door een gaatje in het plankje. Onder het plankje is deze as in een rechte hoek gebogen met een lusje aan het eind. Een wisselmotor duwt / trekt hieraan en de kraan draait met zijn lading over de rails of juist weg van de rails. De aansturing gebeurt via Koploper en een schakeldecoder. Voor de zekerheid  loopt de rijstroom over een extra contact op de wisselmotor. Mocht de kraan onverhoopt een keer niet wegdraaien dan staat op het naastliggende baanvak geen stroom en kan de trein dus niet verder.